Βρέθηκαν 110 αποτελέσματα   RSS     Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας [X]   Αφαίρεση Όλων [X]

 

[Play] Rawls: θεωρία δικαιοσύνης.  / Διάλεξη 5 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Εισάγεται η θεωρία της δικαιοσύνης στον Rawls.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:48:47 807
[Play] Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης.  / Διάλεξη 3 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Εισάγεται η θεωρία του Locke και εκείνη του Rawls.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:52:58 770

O Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την Ψυχή, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

test
Εξάμηνο: 6o 2015-07-28 00:32:52 750
[Play] Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος.  / Διάλεξη 7 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Εισάγονται οι θεωρίες του ομιλιακού ενεργήματος.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:48:15 730
[Play] 04. Ουσίες & συμβεβηκότα  / Διάλεξη 3 (Σταυριανέας ΣτασινόςΛέκτορας)

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

-
Εξάμηνο: 3o 2015-02-09 00:21:24 697
[Play] ''Η έννοια της μίμησης στον Κρατύλο και την Πολιτεία"  / Διάλεξη 4 (Καλέρη ΑικατερίνηΑναπληρώτρια Καθηγήτρια)

Αισθητική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Ο διάλογος Κρατύλος έχει ως θέμα του την προέλευση, την λειτουργία και την αναφορικότητα της γλώσσας στην πραγματικότητα, την οποίαν χαρακτηρίζει γενικά ως “δήλωση”, δηλαδή “φανέρωση”. Στο πλαίσιο αυτό ο Πλάτων διακρίνει δύο ειδών δηλώσεις: την μίμηση και την ονομασία. Η μίμηση φανερώνει το δηλούμενο με την ίδια την μορφή της, καθώς ο μιμούμενος ομοίωνει στοιχεία της όψης του με την εξωτερική μορφή του δηλουμένου, (αντίθετα η ονομασία δηλώνει την ουσία των πραγμάτων και είναι σαν να μιμείται την εσωτερική τους, μη-αισθητή μορφή). Παρόμοιος ορισμός της μίμησης ως ομοίωσης με αισθητά μέσα με το αντικείμενο που μιμούμαστε, δίδεται και στο Γ΄ της Πολιτείας. Στο Ι' της Πολιτείας οι ποιητές και όλοι όσοι δηλώνουν παραστατικά τα πράγματα ονομάζονται μιμητές. Η δηλωτική λειτουργία τους εξηγείται μέσω της αναλογίας με την λειτουργία ενός καθρέφτη: πρόκειται για παθητική αντανάκλαση εξωτερικών όψεων των πραγμάτων που δεν απαιτεί καμία αληθή γνώση για αυτά. Οι μιμήσεις των ποιητών, των ζωγράφων κλπ. κατατάσσονται οντολογικά στην “τρίτη θέση από την αλήθεια” κατά τον Πλάτωνα ως μιμήσεις μιμήσεων, αφού και τα ίδια τα αισθητά θεωρούνται μιμήσεις των ιδεών. Από πλευράς φιλοσοφίας της τέχνης έχουμε εδώ, αν και με αρνητικό πρόσημο, έναν πρώτο αναλυτικό διαχωρισμό της παράστασης από το εκάστοτε πρότυπο, Αυτό αποτελεί μια εννοιολογική διάκριση, ιστορικά σημαντική για τον οντολογικό προσδιορισμό της ποίησης και του ωραίου.
Εξάμηνο: 6o 2014-10-27 01:07:23 693

Αισθητική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

α) Συνοπτική παρουσίαση εμπειριστικών (Ντ. Χιούμ) και ορθολογιστικών (Α. Μπάουμγκαρντεν, Γκ. Φρ. Μάιερ) προσεγγίσεων της καλαισθησίας και του ωραίου. β) Εισαγωγή στην καντιανή θεώρηση και στην Κριτική της κριτικής δύναμης. Ο Καντ συνδέει την αντίληψή μας για το ωραίο τόσο με τις υποκειμενικές μας αντιδράσεις σε αισθητηριακά ερεθίσματα όσο και με κάποιου είδους διανοητικές διαδικασίες συνθέτοντας τις προηγούμενες από αυτόν αισθητικές παραδόσεις του εμπειρισμού και του ορθολογισμού. Στις καλαισθητικές κρίσεις συνδέεται η αίσθηση με την διάνοια κατά τρόπον, ώστε να δημιουργείται ως νέος, οντολογικά διακριτός χώρος πραγματικότητας: το πεδίο της ομορφιάς, που διαφέρει τόσο από το πεδίο της αντικειμενικής γνώσης, όσο και από το πεδίο του πράττειν, αλλά και από ο ιδιωτικό και ιδιοσυγκρασιακό πεδίο της αίσθησης. Η ανάλυση του Καντ βασίζεται, όπως και στις δύο άλλες Κριτικές του στην ανάλυση των κρίσεων, εδώ των “καλαισθητικών κρίσεων”, που εισάγονται εξ αρχής ως κρίσεις υποκειμενικές και αισθητικές, ως προς τα προσδιοριστικά τους σημεία κατά το ποιόν, το ποσόν, την αναφορά και τον τρόπο. γ) Στον κατά το ποιόν προσδιορισμό της (παρ. 1 έως 5) η καλαισθητική κρίση χαρακτηρίζεται από τον όρο της “ανιδιοτελούς ευχαρίστησης” και διαφοροποιείται βάσει αυτού τόσο από τις κρίσεις για το ευχάριστο όσο και από τις κρίσεις για το αγαθό.
Εξάμηνο: 6o 2014-12-15 01:32:51 677

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Περιγράγονται οι βασικές αρχές της δημοκρατίας και της πλουραλιστικής κοινωνίας.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 02:00:34 639

O Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την Ψυχή, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

test
Εξάμηνο: 6o 2015-07-28 00:38:47 610

Χρόνος και Αιωνιότητα στον Πλωτίνο, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Παρουσίαση των βασικών θέσεων της πλωτινικής φιλοσοφίας, αποσαφήνιση της ορολογίας, εκτενής επεξήγηση των συσχετίσεων μεταξύ των βαθμίδων της πραγματικότητας του ιεραρχικού σχήματος των τριῶν πρῶτων ἀρχῶν.
Εξάμηνο: 5o 2014-10-16 02:04:05 605
[Play] ΔΙΑΛΕΞΗ 2 Part_A  / Διάλεξη 2 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Έφαρμοσμένη Ηθική , Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Η περίπτωση της Τερέζα Πίρσον Τα σιαμαία Τζόντι και Μέρι Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ
Εξάμηνο: 5o 2015-04-15 01:05:55 603
[Play] 02. Αλήθεια, σκέψη & πραγματικότητα  / Διάλεξη 2 (Σταυριανέας ΣτασινόςΛέκτορας)

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

-
Εξάμηνο: 3o 2015-02-09 00:52:02 582
[Play] Ορισμός του δικαίου  / Διάλεξη 2 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Φιλοσοφία του Δικαίου, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Το αντικείμενο της φιλοσοφίας του δικαίου Ένας πρώτος ορισμός του δικαίου Επεξήγηση του ορισμού του δικαίου
Εξάμηνο: 6o 2015-04-15 01:55:14 579

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

-
Εξάμηνο: 3o 2015-02-09 00:37:05 570
[Play] "Η ποίηση ως μιμητική τέχνη στον Αριστοτέλη Ι"  / Διάλεξη 5 (Καλέρη ΑικατερίνηΑναπληρώτρια Καθηγήτρια)

Αισθητική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

α) Ανακεφαλαίωση των θεωρήσεων του Πλάτωνος και εισαγωγική μετάβαση στην Περί Ποιητικής (τέχνης) θεωρία του Αριστοτέλη. β) Ο Αριστοτέλης στο Περί Ποιητικής διαφοροποιείται από την θέση του Πλάτωνα σχετικά με την ποίηση καθώς στο ερώτημα, αν η ποίηση είναι «τέχνη» η απάντησή του είναι καταφατική: η ποίηση έχει σχέση με την διαδικασία της γνώσης και ο ποιητής ακολουθεί “μέθοδον” για να επιτύχει στο έργο του. Η ποιητική τέχνη υπάγεται στην μίμηση, στην οποίαν ο Αριστοτέλης αποδίδει ανθρωπολογική σημασία: είναι φυσική καταβολή του ανθρώπου και σχετίζεται με την διαδικασία της μάθησης. Ο ποιητής χρησιμοποιεί συγκεκριμένα μέσα και τρόπους παράστασης και αποσκοπεί στην μιμητική φανέρωση συγκεκριμένων θεμάτων αναλόγως του είδους της ποίησης. Η ποίηση ορίζεται μέσω του μιμητικού της έργου και όχι μέσω εξωτερικών μορφολογικών χαρακτηριστικών, όπως π.χ. ο έμμετρος λόγος.
Εξάμηνο: 6o 2014-11-11 01:12:40 569
[Play] "Ποίηση και τέχνη:Πλάτωνος Ιων''  / Διάλεξη 3 (Καλέρη ΑικατερίνηΑναπληρώτρια Καθηγήτρια)

Αισθητική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Στον διάλογο Ιων, που ανήκει στους πρώιμους πλατωνικούς διαλόγους, έχουμε μια πρώτη διερώτηση του ζητήματος της σχέσης της ποίησης προς την γνώση, που είναι κεντρικό στον προβληματισμό του Πλάτωνα. Συζητείται το ερώτημα κατά πόσον αυτό, στο οποίο επιτηδεύονται οι ραψωδοί (κατ΄επέκτασιν και οι ποιητές) απαιτεί έλλογη γνώση, ώστε να θεωρείται “τέχνη”, με την έννοια που έχει ο όρος στην αρχαιότητα. Ο διάλογος αποκαλύπτει την ενθουσιώδη και μη έλλογη, συμπαθητική σχέση του ραψωδού και του ποιητή με τα πράγματα, τα οποία παρουσιάζει παραστατικά ομοιάζοντας τον εαυτό του με αυτά, κατεχόμενος από θεία δύναμη. Χωρίς να αναφέρει τον όρο, ο Πλάτων διακρίνει κατ΄αυτόν τον τρόπο τα επιτηδεύματα των ποιητών και των ραψωδών ως μιμητικές δραστηριότητες, τις οποίες συσχετίζει με το πάθος και τις διαχωρίζει από έλλογες γνωστικές διαδικασίες που απαιτούν μέθοδο και καθολικότητα όπως είναι η “τέχνη” και η “επιστήμη”.
Εξάμηνο: 6o 2014-10-21 01:17:55 565

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

-
Εξάμηνο: 3o 2015-02-09 00:46:00 546

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Δίνονται τα στοιχεία εκείνα που συγκροτούν την θεωρία της ιδεώδους δημοκρατικής διαβούλευσης.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:46:24 545
[Play] Η έννοια του κράτους δικαίου.  / Διάλεξη 6 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Εξετάζονται συγκεκριμένα άρθρα του συντάγματος στα οποία ορίζονται τα ατομικά δικαιώματα.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:46:56 541
[Play] Δισσοί λόγοι: για το δίκαιο και το άδικο  / Διάλεξη 3 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Φιλοσοφία του Δικαίου, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Τί σημαίνει να έχω δίκιο ή άδικο; Το δίκαιο κια η εξουσία
Εξάμηνο: 6o 2015-04-15 01:33:54 537
Top