Βρέθηκαν 110 αποτελέσματα   RSS     Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας [X]   Αφαίρεση Όλων [X]

 

Αισθητική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

α) Ανακεφαλαίωση του προηγουμένου μαθήματος και προχώρημα στους επόμενους τρεις προσδιορισμούς της καλαισθητικής κρίσης. β) Συστηματική ανάλυση των βασικών σημείων των παρ. 6 έως 22 της Κριτικής της κριτικής δύναμης. Οι υποκειμενικοί όροι της αξίωσης για καθολικότητα των καλαισθητικών κρίσεων εντοπίζονται σε θεμελιώδεις, αναγκαίες και α πριόρι, λειτουργίες της διάνοιας και της φαντασίας για την συγκρότηση γνώσης που λειτουργούν εδώ παιγνιωδώς ως άσκηση της δημιουργικότητας και συνθετικής δύναμης των παραστικών μας δυνάμεων. Η καλαισθητική απόλαυση εξηγείται από αυτήν την εναρμονισμένη με την ίδια τους την φύση λειτουργία. Ως προς την αναφορικότητά τους οι κρίσεις αυτές αναγνωρίζουν την σκόπιμη οργάνωση του υλικού της εποπτείας χωρίς αναφορά σε σκοπούς εξωτερικούς, αλλά αναφέρονται σε μια εσωτερική σκοπιμότητα της ίδιας της παράστασης. Τέλος, τροπικά, οι καλαισθητικές κρίσεις διέπονται από την αναγκαιότητα μιας παραδειγματικά και υποκειμενικά σκόπιμης σύνθεσης. γ) Συγκεφαλαιώνοντας τα πορίσματα της Αναλυτικής του ωραίου στον Καντ διαπιστώνουμε ότι η καλαισθητική μας ικανότητα, θεμελιώνεται υπερβατολογικά στην α πριόρι δύμαμη της ανθρώπινης διάνοιας να συνθέτει υπό αρχές εσωτερικής σκοπιμότητας μορφές, ταυτίζεται με την ικανότητα με την λειτουργία των παραστατικών του δυνάμεων για συγκρότηση γνώσης εν γένει και εδράζεται στην δημιουργική δύναμη του αναστοχασμού, στην ικανότητα του ανθρώπινου πνεύματος να νομοθετεί στον ιδιο του τον εαυτό. Η ικανότητα αυτή σχετίζει την ανθρώπινη κριτική δύναμη, αλλά και την καλλιτεχνική δημιουργία με την μορφοπλαστική ικανότητα της ίδιας της φύσης.
Εξάμηνο: 6o 2014-12-16 01:29:27 814

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Εισάγονται οι κανόνες ενός ιδεατού διαλόγου μιας ιδεώδους ομιλιακής κατάστασης.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:50:55 815
[Play] ΔΙΑΛΕΞΗ 2 Part_Β  / Διάλεξη 2 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Έφαρμοσμένη Ηθική , Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Συνεχίζεται η μελέτη των προηγούμενων βιοτικών παραδειγμάτων (Διάλεξη 2, Part A)
Εξάμηνο: 5o 2015-04-15 00:40:05 828
[Play] "Η ποίηση ως μιμητική τέχνη στον Αριστοτέλη ΙΙ"  / Διάλεξη 6 (Καλέρη ΑικατερίνηΑναπληρώτρια Καθηγήτρια)

Αισθητική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

α) Ανακεφαλαίωση του προηγουμένου μαθήματος και μετάβαση στο παράδειγμα της τραγωδίας. β) Εκείνο που ενδιαφέρει στο πλαίσιο του μαθήματος αυτού είναι η θεωρία της μίμησης όσον αφορά στην ποίηση γενικά [και τα έργα των μιμητικών επιτηδευμάτων, ακόμη γενικότερα]. Για τον σκοπό αυτόν γίνεται κατά αρχάς μια συστηματική επανάληψη της διαίρεσης των τεχνών βάσει των τριών καθοριστικών κριτηρίων του ποιού τους: των μέσων, των τρόπων και των θεμάτων/αντικειμενων της μίμησης. Στην συνέχεια εξετάζεται η ποιητική τέχνη της τραγωδίας ως μια συγκεκριμένη και συστηματική εφαρμογή αυτής της μεθόδου προσδιορισμού των ειδοποιών χαρακτηριστικών της. Αναλύεται ο ορισμός της τραγωδίας με γνώμωνα τα τρία αυτά καθοριστικά χαρακτηριστικά. Αναδεικνύεται ο καθοριστικός ρόλος του μύθου για την συγκρότηση της μίμησης που θα επιτρέψει στην τραγική ποίηση να συγκροτήσει κατάλληλα το “μίμημα”, ώστε να επιτελέσει το έργο της. Αναδεικνύεται το αίτημα της ενότητας του μύθου ως αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την φανέρωση μιας τελείας πράξης, ως αντικειμένου της δραματικής μίμησης.
Εξάμηνο: 6o 2014-11-18 01:37:55 838
[Play] Η έννοια της Δικαιοσύνης  / Διάλεξη 4 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Φιλοσοφία του Δικαίου, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Η έννοια της δικαιοσύνης Δικαιοσύνη σε σχέση με νόμους
Εξάμηνο: 6o 2015-04-15 01:49:15 859
[Play] Α.Ε.Η.Π.Φ., Ενότητα 10η  / Διάλεξη 10 (Τερέζης ΧρήστοςΚαθηγητής)

Αρχαία Ελληνική Ηθική και Πολιτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Συνέχεια της 9ης διάλεξης περί μουσικής στο έργο του Πλάτωνα. Συζήτηση της σύνθετης εικόνας που δίνει για το παιδαγωγικό αγαθό ο Πλάτων.
Εξάμηνο: 2o 2014-05-23 01:24:05 878

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

-
Εξάμηνο: 3o 2015-02-09 00:37:05 890
[Play] Η έννοια του κράτους δικαίου.  / Διάλεξη 6 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Εξετάζονται συγκεκριμένα άρθρα του συντάγματος στα οποία ορίζονται τα ατομικά δικαιώματα.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:46:56 914
[Play] Θεωρία του Φιλελευθερισμού.  / Διάλεξη 10 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Εισάγεται η θεωρία του φιλελευθερισμού, του κοινοτισμού και εξηγείται η έννοια του δικαίου.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:11:24 928
[Play] 02. Αλήθεια, σκέψη & πραγματικότητα  / Διάλεξη 2 (Σταυριανέας ΣτασινόςΛέκτορας)

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

-
Εξάμηνο: 3o 2015-02-09 00:52:02 929

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Δίνονται τα στοιχεία εκείνα που συγκροτούν την θεωρία της ιδεώδους δημοκρατικής διαβούλευσης.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 01:46:24 935
[Play] Σχέση δικαίου-ηθικής-πολιτικής  / Διάλεξη 7 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Φιλοσοφία του Δικαίου, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Οι σχέσεις ηθικής-δικαίου-πολιτικής Το δίκαιο ως ένα σύνολο πρακτικών
Εξάμηνο: 6o 2015-04-15 01:56:32 936

Χρόνος και Αιωνιότητα στον Πλωτίνο, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Παρουσίαση των βασικών θέσεων της πλωτινικής φιλοσοφίας, αποσαφήνιση της ορολογίας, εκτενής επεξήγηση των συσχετίσεων μεταξύ των βαθμίδων της πραγματικότητας του ιεραρχικού σχήματος των τριῶν πρῶτων ἀρχῶν.
Εξάμηνο: 5o 2014-10-16 02:04:05 965
[Play] Α.Ε.Η.Π.Φ., Ενότητα 3η  / Διάλεξη 3 (Τερέζης ΧρήστοςΚαθηγητής)

Αρχαία Ελληνική Ηθική και Πολιτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Η μείζων αξία της ανθρώπινης ιδιαιτερότητας: Σωκράτης.
Εξάμηνο: 2o 2014-03-13 01:50:33 987

Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Περιγράγονται οι βασικές αρχές της δημοκρατίας και της πλουραλιστικής κοινωνίας.
Εξάμηνο: 6o 2015-02-25 02:00:34 1008
[Play] "Η ποίηση ως μιμητική τέχνη στον Αριστοτέλη Ι"  / Διάλεξη 5 (Καλέρη ΑικατερίνηΑναπληρώτρια Καθηγήτρια)

Αισθητική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

α) Ανακεφαλαίωση των θεωρήσεων του Πλάτωνος και εισαγωγική μετάβαση στην Περί Ποιητικής (τέχνης) θεωρία του Αριστοτέλη. β) Ο Αριστοτέλης στο Περί Ποιητικής διαφοροποιείται από την θέση του Πλάτωνα σχετικά με την ποίηση καθώς στο ερώτημα, αν η ποίηση είναι «τέχνη» η απάντησή του είναι καταφατική: η ποίηση έχει σχέση με την διαδικασία της γνώσης και ο ποιητής ακολουθεί “μέθοδον” για να επιτύχει στο έργο του. Η ποιητική τέχνη υπάγεται στην μίμηση, στην οποίαν ο Αριστοτέλης αποδίδει ανθρωπολογική σημασία: είναι φυσική καταβολή του ανθρώπου και σχετίζεται με την διαδικασία της μάθησης. Ο ποιητής χρησιμοποιεί συγκεκριμένα μέσα και τρόπους παράστασης και αποσκοπεί στην μιμητική φανέρωση συγκεκριμένων θεμάτων αναλόγως του είδους της ποίησης. Η ποίηση ορίζεται μέσω του μιμητικού της έργου και όχι μέσω εξωτερικών μορφολογικών χαρακτηριστικών, όπως π.χ. ο έμμετρος λόγος.
Εξάμηνο: 6o 2014-11-11 01:12:40 1043
[Play] ΔΙΑΛΕΞΗ 2 Part_A  / Διάλεξη 2 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Έφαρμοσμένη Ηθική , Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Η περίπτωση της Τερέζα Πίρσον Τα σιαμαία Τζόντι και Μέρι Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ
Εξάμηνο: 5o 2015-04-15 01:05:55 1078
[Play] "Ποίηση και τέχνη:Πλάτωνος Ιων''  / Διάλεξη 3 (Καλέρη ΑικατερίνηΑναπληρώτρια Καθηγήτρια)

Αισθητική, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Στον διάλογο Ιων, που ανήκει στους πρώιμους πλατωνικούς διαλόγους, έχουμε μια πρώτη διερώτηση του ζητήματος της σχέσης της ποίησης προς την γνώση, που είναι κεντρικό στον προβληματισμό του Πλάτωνα. Συζητείται το ερώτημα κατά πόσον αυτό, στο οποίο επιτηδεύονται οι ραψωδοί (κατ΄επέκτασιν και οι ποιητές) απαιτεί έλλογη γνώση, ώστε να θεωρείται “τέχνη”, με την έννοια που έχει ο όρος στην αρχαιότητα. Ο διάλογος αποκαλύπτει την ενθουσιώδη και μη έλλογη, συμπαθητική σχέση του ραψωδού και του ποιητή με τα πράγματα, τα οποία παρουσιάζει παραστατικά ομοιάζοντας τον εαυτό του με αυτά, κατεχόμενος από θεία δύναμη. Χωρίς να αναφέρει τον όρο, ο Πλάτων διακρίνει κατ΄αυτόν τον τρόπο τα επιτηδεύματα των ποιητών και των ραψωδών ως μιμητικές δραστηριότητες, τις οποίες συσχετίζει με το πάθος και τις διαχωρίζει από έλλογες γνωστικές διαδικασίες που απαιτούν μέθοδο και καθολικότητα όπως είναι η “τέχνη” και η “επιστήμη”.
Εξάμηνο: 6o 2014-10-21 01:17:55 1095
[Play] Δισσοί λόγοι: για το δίκαιο και το άδικο  / Διάλεξη 3 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Φιλοσοφία του Δικαίου, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Τί σημαίνει να έχω δίκιο ή άδικο; Το δίκαιο κια η εξουσία
Εξάμηνο: 6o 2015-04-15 01:33:54 1135
[Play] Ορισμός του δικαίου  / Διάλεξη 2 (Παρούσης ΜιχαήλΑναπληρωτής Καθηγητής)

Φιλοσοφία του Δικαίου, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας

Το αντικείμενο της φιλοσοφίας του δικαίου Ένας πρώτος ορισμός του δικαίου Επεξήγηση του ορισμού του δικαίου
Εξάμηνο: 6o 2015-04-15 01:55:14 1159
Top