Βυζαντινή Ιστορία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στη δέκατη διάλεξη παρουσιάζονται σημαντικά ιστορικά πρόσωπα του δεκάτου αιώνα: Λέων Ϛ’ Σοφός (886-912) - Αλέξανδρος Α’ (912-913) – Κων/νος Ζ’ Πορφυρογέννητος 913-959 (Ρωμανός Α’ Λεκαπηνός 920-944).Βυζαντινοί Ιστορικοί και Χρονογράφοι, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Απόσπασμα από το έργο του Λέοντα Διακόνου "Ιστορία". Ιωάννης Σκυλίτζης: Βίος και Έργο. Απόσπασμα από το έργο του "Σύνοψις Ιστοριών"Αρχαία Ελληνική Ιστοριογραφία: Ηρόδοτος, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η δέκατη διάλεξη πραγματεύεται την απόβαση στον Μαραθώνα. Επίσης, αναλύεται ενδελεχώ το σχέδιο του Μιλτιάδη και παρουσιάζεται η διχογνωμία των Αθηναίων στρατηγών.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στο πρώτο μέρος της δέκατης διάλεξη αναλύεται το δεύτερο ιντερλούδιο στο οποίο παρουσιάζεται η "απορία' του Κριτία. Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος εξετάζεται η χρησιμότητα της σωφροσύνης και η δεύτερη ουτοπία.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στην ένατη ενότητα αναλύεται η έννοια της αυτοαναφορικότητας και παρουσιάζεται ο πέμπτος ορισμός της σωφροσύνης.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στην έβδομη διάλεξη εξετάζεται το πρώτο ιντερλούδιο (162c-d). Οι φοιτητές αρχικά θα παρακολουθήσουν τη θυμωμένη αντίδραση του Κριτία απέναντι στον Χαρμίδη, την αναδιατύπωση του τρίτου ορισμού της σωφροσύνης, αλλά και την προσπάθεια ανασκευής του.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στο πρώτο μέρος της έκτης διάλεξης (160d-162b) παρουσιάζεται ο δεύτερος και ο τρίτος ορισμός της σωφροσύνης. Μέσα από την ανάλυση του αρχαίου κειμένου οι φοιτητές θα κατανοήσουν την επιχειρηματολογία πάνω στην οποία στηρίζεται η ανασκευή των ορισμών. Στο δεύτερο μέρος της διάλεξης (161d10-162a2) οι φοιτητές θα έρθουν σε επαφή με την πρώτη ουτοπία: την κοινωνία αυτάρκων παραγωγών.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στο πρώτο μέρος της πέμπτης διάλεξης εξετάζεται, μέσω της εκ του σύνεγγυς ανάγνωση του αρχαίου κειμένου, το εγκώμιο στον Χαρμίδη. Στο δεύτερος μέρος προσεγγίζεται η έννοια της σωφροσύνης, μέσω της διατύπωσης του πρώτου ορισμού (ἡσυχιότης τις) και της ανασκευή της.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στην τέταρτη διάλεξη εξετάζεται η συνέχεια του προλόγου (154d-156d6). Πιο συγκεκριμένα, θα αναλυθεί ο διάλογος ανάμεσα στον Σωκράτη, τον Κριτία και τον Χαιρεφώντα. Κεντρικό σημείο του διαλόγου είναι το θεατρικό αυτοσχέδιο του Κριτία με τίτλο: «Ο Σωκράτης γιατρός».Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στην τρίτη διάλεξη οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με το αρχαίο κείμενο του πλατωνικού διαλόγου Χαρμίδης. Πιο συγκεκριμένα, αναλύεται ο πρόλογος (153a-154c), ο οποίος προσεγγίζεται μεταφραστικά, ερμηνευτικά, υφολογικά.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Με την εισαγωγική διάλεξη (δεύτερο μέρος) αναδεικνύεται η προσέγγιση των πλατωνικών διαλόγων ως κειμένων μυθοπλασίας και εξετάζεται η χρονολόγηση, η ταξινόμηση και γνησιότητά τους. Παράλληλα γίνεται εισαγωγή στον Χαρμίδη, στην οποία παρουσιάζονται τα πρόσωπα, η πλοκή, ο τόπος, ο χρόνος και η πολυπρισματική ερμηνευτική του διαλόγου.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Με την εισαγωγική διάλεξη (πρώτο μέρος) επιδιώκεται η εξοικείωση των φοιτητών με την εικόνα του Πλάτωνος στις εικαστικές τέχνες.Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η δεύτερη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με τη γνωστική/ψυχολογική θεώρηση της γλωσσικής ανάπτυξης καθώς και με τη μεθοδολογία της έρευνας για τη γλωσσική κατάκτηση. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στα 4 στάδια γνωστικής ανάπτυξης του ατόμου σύμφωνα με τον Piaget και στη διαφοροποίησή του με τον Chomsky για τον μηχανισμό κατάκτησης της γλώσσας. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση των πειραματικών μεθόδων που χρησιμοποιούνται για τη συλλογή δεδομένων και την παρατήρηση του αυθόρμητου παιδικού λόγου. Τέλος, θα παρουσιαστει η βάση γλωσσικών δεδομένων Childes.Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η όγδοη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με το ερώτημα του κατά πόσο άτομα με διαφορετικό γλωσσικό σύστημα σκέφτονται και με διαφορετικό τρόπο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στην υπόθεση των Sapir & Whorf σύμφωνα με την οποία η γλώσσα καθορίζει τον τρόπο σκέψης. Επιπλέον, θα δοθούν παραδείγματα τόσο ερευνών που ενισχύουν όσο και ερευνών που αποδυναμώνουν την παραπάνω υπόθεση.Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η δέκατη διάλεξη πραγματεύεται το ερώτημα του κατά πόσο είναι η ανάπτυξη γλώσσας ανεξάρτητη από την ανάπτυξη άλλων νοητικών λειτουργιών, εστιάζοντας σε διαταραχές που εμφανίζονται στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, το παραπάνω ερώτημα θα εξεταστεί μέσω της περιγραφής της Ειδικής Γλωσσικής Διαταραχής και του συνδρόμου Williams.Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η έβδομη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με ζητήματα επεξεργασίας της γλώσσας από δίγλωσσους ομιλητές. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στα είδη των δίγλωσσων ομιλητών και στο νοητικό λεξικό κάθε είδους. Επιπλέον, θα ασχοληθούμε με τον τρόπο που οι δίγλωσσοι ομιλητές αναπαριστούν τη γνώση τους για τις λέξεις, παρουσιάζοντας πειραματικά δεδομένα ψυχογλωσσολογικών ερευνών. Τέλος, θα εστιάσουμε σε έρευνες σχετικά με τον τρόπο αναπαράστασης των γλωσσικών λειτουργιών στο δίγλωσσο εγκέφαλο.Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Επιγράμματα Αγαθία και Σοφρωνίου.Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Συνέσιος ο Κυρηναίος: Βίος και ΈργοΕισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Ιωάννης Μόσχος: Βίος και Έργο.Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ένατη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με τις βιολογικές καταβολές της γλώσσας. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις εγκεφαλικές δομές (βασικά μέρη του εγκεφάλου) και στις εγκεφαλικές λειτουργίες. Επιπλέον, θα παρουσιαστούν δύο σημαντικές για τη γλώσσα περιοχές του αριστερού ημισφαιρίου (Broca & Wernicke) και θα συζητηθεί ο ρόλος τους κατά τη γλωσσική επεξεργασία.