Βρέθηκαν 132 αποτελέσματα   RSS     Γλώσσα και Λογοτεχνία [X]   Αφαίρεση Όλων [X]

 

[Play] Το δεξί ημισφαίριο  / Διάλεξη 7 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Νευρογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η έβδομη ενότητα πραγματεύεται ζητήματα που σχετίζονται με τις γλωσσικές λειτουργίες του δεξιού ημισφαιρίου. Πιο συγκεκριμένα, θα γίνει αναφορά σε έρευνες οι οποίες εξετάζουν το κατά πόσο υπάρχει εξειδίκευση των δύο ημισφαιρίων ως προς τη γλώσσα εστιάζοντας στα αποτελέσματα που προέκυψαν. Τέλος, θα συζητηθούν οι διαταραχές που εμφανίζονται από βλάβη στο δεξί ημισφαίριο (γλωσσικές και μη) καθώς και κάποιοι τρόποι αποκατάστασής τους.
Εξάμηνο: 1o 2013-11-20 01:49:42 777
[Play] Σχιζοφρένεια και γλωσσική παραγωγή  / Διάλεξη 12 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Νευρογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η δωδέκατη διάλεξη εστιάζει στην παρυσίαση της σχιζοφρένειας και στη σχέση που έχει με τη γλώσσα. Συγκεκριμένα, συζητούνται έρευνες οι οποίες υποστηρίζουν πως άτομα με σχιζοφρένεια έχουν σημαντικό πρόβλημα με την παραγωγή λόγου. Τέλος, αναφέρονται παραδείγματα ερευνών όπου ελέγχεται η μορφολογική και πραγματολογική γνώση των ασθενών και συζητώνται τα αποτελέσματά τους
Εξάμηνο: 1o 2013-12-18 00:55:39 507
[Play] Νοητικό λεξικό  / Διάλεξη 5 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η πέμπτη διάλεξη έχει ως στόχο την εξοικείωση των φοιτητών με το νοητικό λεξικό. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στον όρο «λέξη». Θα ασχοληθούμε με το τί συμπεριλαμβάνει η γνώση μιας λέξης (μορφοφωνολογικές, συντακτικές, σημασιολογικές, ορθογραφικές πληροφορίες) και θα συζητηθεί ο τρόπος οργάνωσης του νοητικού λεξικού. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στον τρόπο ανάκλησης των λέξεων από το νοητικό λεξικό (λεξική πρόσβαση). Τέλος, θα παρουσιαστούν πειραματικές τεχνικές οι οποίες στοχεύουν στην κατανόηση της οργάνωσης του νοητικού λεξικού και στον τρόπο ανάκλησης λέξεων από αυτό.
Εξάμηνο: 5o 2014-04-02 01:58:15 770
[Play] Νοητικές διεργασίες  / Διάλεξη 2 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η δεύτερη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με το ανθρώπινο σύστημα επεξεργασίας πληροφοριών. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στο σύστημα της μνήμης, εστιάζοντας τόσο στη βραχυπρόθεσμη μνήμη (μνήμη εργασίας) όσο και στην μακροπρόθεσμη μνήμη. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση διαφορετικών ειδών επεξεργασίας της γλώσσας (πχ. σειριακή-παράλληλη επεξεργασία, bottom up-top down, αυτόματη-ελεγχόμενη). Τέλος, θα δοθούν παραδείγματα και θα συζητηθούν πειράματα προκειμένου να γίνει κατανοητό πώς λειτουργεί το κάθε είδος επεξεργασίας.
Εξάμηνο: 5o 2014-03-12 01:52:38 704

Νευρογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η έκτη διάλεξη έχει ως αντικείμενο την παρουσίαση των αιμοδυναμικών τεχνικών νευροαπεικόνισης PET (Τομογραφία εκπομπής ποζιτρονίων) και fMRI (Μαγνητική απεικόνιση). Πιο συγκεκριμένα, θα γίνει αναφορά στον τρόπο χρήσης αυτών των μεθόδων (πώς λειτουργούν, τί μετράμε) και στους λόγους για τους οποίους είναι σημαντική η χρήση νευροαπεικονιστικών τεχνικών στη γλωσσολογία. Επιπλέον, θα παρουσιαστεί το TMS (Transcranial Magnetic Stimulation) το οποίο δείχνει τη συμβολή μίας αποκλειστικά εγκεφαλικής περιοχής σε κάποια νοητική διεργασία. Τέλος, θα συζητηθούν τα μέχρι τώρα γλωσσολογικά ευρήματατα μέσω της χρήσης αυτών των τεχνικών συνοψίζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.
Εξάμηνο: 1o 2013-11-12 00:43:26 594
[Play] Νευροαπεικονιστικές Μέθοδοι και Τεχνικές ΙI  / Διάλεξη 6 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Νευρογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η έκτη διάλεξη έχει ως αντικείμενο την παρουσίαση των αιμοδυναμικών τεχνικών νευροαπεικόνισης PET (Τομογραφία εκπομπής ποζιτρονίων) και fMRI (Μαγνητική απεικόνιση). Πιο συγκεκριμένα, θα γίνει αναφορά στον τρόπο χρήσης αυτών των μεθόδων (πώς λειτουργούν, τί μετράμε) και στους λόγους για τους οποίους είναι σημαντική η χρήση νευροαπεικονιστικών τεχνικών στη γλωσσολογία. Επιπλέον, θα παρουσιαστεί το TMS (Transcranial Magnetic Stimulation) το οποίο δείχνει τη συμβολή μίας αποκλειστικά εγκεφαλικής περιοχής σε κάποια νοητική διεργασία. Τέλος, θα συζητηθούν τα μέχρι τώρα γλωσσολογικά ευρήματατα μέσω της χρήσης αυτών των τεχνικών συνοψίζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.
Εξάμηνο: 1o 2013-11-12 00:57:47 646
[Play] Νευροαπεικονιστικές Μέθοδοι και Τεχνικές Ι  / Διάλεξη 5 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Νευρογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η πέμπτη διάλεξη στοχεύει στην παρουσίαση νευροαπεικονιστικών μεθόδων οι οποίες μας βοηθούν να διερευνήσουμε τη σχέση εγκεφάλου και γλώσσας. Πιο συγκεκριμένα, μελέτες έχουν δείξει πως υπάρχει συσχετισμός μεταξύ συμπεριφοράς και βλάβης στον εγκέφαλο. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε δύο νευροαπεικοπνιστικές μεθόδους, το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα (EEG) και το μαγνητοεγκεφαλογράφημα (MEG), συζητώντας τα μέχρι τώρα γλωσσικά ευρήματα. Τέλος, θα γίνει αναφορά στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε μεθόδου.
Εξάμηνο: 1o 2015-01-27 02:10:00 754
[Play] Μορφολογικός τεμαχισμός/Ζητήματα σημασίας  / Διάλεξη 6 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η έκτη διάλεξη έχει ως στόχο την εμβάθυνση των φοιτητών στον τρόπο αναπαράστασης των μορφολογικών πληροφοριών στο νοητικό λεξικό. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στην μορφολογική δομή της λέξης (μορφήματα, παραγωγή, κλίση). Επιπλέον, θα ασχοληθούμε με τον τρόπο αποθήκευσης των λέξεων στο νοητικό λεξικό, παρουσιάζοντας τις κυριότερες προσεγγίσεις (μοντέλο τεμαχισμού, ατομιστική προσέγγιση, υβριδικά μοντέλα). Τέλος, θα εστιάσουμε σε ζητήματα σημασίας (ομωνυμία, πολυσημία, αμφισημία), συζητώντας τον τρόπο σύνδεσης των σχέσεων αυτών στο νοητικό λεξικό.
Εξάμηνο: 5o 2014-04-09 01:45:01 569
[Play] Μάξιμος Πλανούδης: Βίος και Έργο.  / Διάλεξη 12 (Κιαπίδου Ειρήνη-ΣοφίαΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Μάξιμος Πλανούδης: Βίος και Έργο.
Εξάμηνο: 1o 2014-01-13 00:24:19 1231
[Play] Κατάκτηση λεξιλογίου-Ρήματα_partB  / Διάλεξη 5 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η πέμπτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του λεξιλογίου και συγκεκριμένα των ρημάτων στον παιδικό λόγο . Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις δυσκολίες που εμφανίζει η κατάκτηση των ρημάτων. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση πειραμάτων που καταδεικνύουν την αντιστοιχία που υπάρχει ανάμεσα στη σύνταξη και στη σημασία των ρημάτων. Τέλος, θα συζητηθεί η κατάκτηση τωνσημασιολογικών και των συντακτικών ρόλων.
Εξάμηνο: 8o 2014-03-19 01:12:53 585
[Play] Κατάκτηση λεξιλογίου-Ρήματα_partA  / Διάλεξη 5 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η πέμπτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του λεξιλογίου και συγκεκριμένα των ρημάτων στον παιδικό λόγο . Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις δυσκολίες που εμφανίζει η κατάκτηση των ρημάτων. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση πειραμάτων που καταδεικνύουν την αντιστοιχία που υπάρχει ανάμεσα στη σύνταξη και στη σημασία των ρημάτων. Τέλος, θα συζητηθεί η κατάκτηση τωνσημασιολογικών και των συντακτικών ρόλων.
Εξάμηνο: 8o 2014-03-17 00:15:15 639
[Play] Κατάκτηση Σύνταξης 3: Μετακίνηση Ονοματικής Φράσης  / Διάλεξη 9 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η ένατη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του μηχανισμού μετακίνησης μίας Ονοματικής Φράσης (ΟΦ) στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν οι βασικές ιδιότητες της παθητικής φωνής (όπου έχουμε μετακίνηση ΟΦ) και θα συζητηθούν οι δυσκολίες των παιδιών στην κατάκτησή της. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση ερευνών που εξετάζουν το θέμα της μετακίνησης στην παθητική φωνή σχολιάζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.
Εξάμηνο: 8o 2014-06-05 01:41:15 531
[Play] Κατάκτηση Σύνταξης 2: Προτάσεις κενού υποκειμένου  / Διάλεξη 8 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η όγδοοη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του υποκειμένου στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν δύο προσεγγίσεις που προσπαθούν να εξηγήσουν τους λόγους παράλειψης του υποκειμένου στις προτάσεις των παιδιών. Αναλυτικότερα, πρώτη αντανακλά την γλωσσική ικανότητα των παιδιών ενώ η δεύτερη τη γλωσσική επιτέλεση. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση διαγλωσσικών ερευνών οι οποίες εξετάζουν την κατανομή προτάσεων κενού υποκειμένου σε διάφορες γλώσσες (pro-drop/topic-drop) προκειμένου να υπάρξει μία συνολική εικόνα του φαινομένου.
Εξάμηνο: 8o 2015-03-28 01:22:40 485
[Play] Κατάκτηση Σύνταξης 1: εισαγωγή  / Διάλεξη 7 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η έβδομη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του συντακτικού τομέα στον παιδικό λόγο. Αρχικά θα γίνει μία εισαγωγή σε βασικούς συντακτικούς όρους και στη συνέχεια θα παρουσιαστούν τα στάδια μορφοσυντακτικής ανάπτυξης. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην υπόθεση ωρίμανσης της γλωσσικής ικανότητας η οποία προσπαθεί να εξηγήσει πώς επιτυγχάνεται η μετάβαση από το κατώτερο στάδιο γλωσσικής ανάπτυξης στο ανώτερο. Τέλος, θα συζητηθούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της παραπάνω υπόθεσης παρουσιάζοντας παραδείγματα διαγλωσσικών ερευνών.
Εξάμηνο: 8o 2015-03-27 01:55:54 903
[Play] Κατάκτηση Μορφολογίας_partB  / Διάλεξη 6 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η έκτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του μορφολογικού τομέα στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στον τρόπο κατάκτησης των τριών μορφολογικών διαδικασιών (κλίσης, παραγωγής, σύνθεσης). Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση πειραμάτων για την κατάκτηση της κάθε μίας διαδικασίας. Τέλος, θα παρουσιαστεί το wug τεστ το οποίο αποτελεί την πρώτη πειραματική απόδειξη ότι μικρά παιδιά έχουν γνώση του μορφολογικού κανόνα της γλώσσας τους.
Εξάμηνο: 8o 2014-03-21 01:54:12 86
[Play] Κατάκτηση Μορφολογίας_partA  / Διάλεξη 6 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η έκτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του μορφολογικού τομέα στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στον τρόπο κατάκτησης των τριών μορφολογικών διαδικασιών (κλίσης, παραγωγής, σύνθεσης). Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση πειραμάτων για την κατάκτηση της κάθε μίας διαδικασίας. Τέλος, θα παρουσιαστεί το wug τεστ το οποίο αποτελεί την πρώτη πειραματική απόδειξη ότι μικρά παιδιά έχουν γνώση του μορφολογικού κανόνα της γλώσσας τους.
Εξάμηνο: 8o 2014-03-20 00:44:25 534
[Play] Κατάκτηση Λεξικού_partB  / Διάλεξη 4 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η τέταρτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του λεξιλογίου στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις φάσεις κατάκτησης του λεξιλογίου παρουσιάζοντας πειραματικές έρευνες. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση των πληροφοριών που χρησιμοποιούν τα βρέφη κατά την αναζήτηση λέξεων καθώς και στον ιδιαίτερο ρόλο της προσωδίας. Τέλος, θα συζητηθεί η διαδικασία έκρηξης του λεξιλογίου την οποία υφίστανται όλα τα βρέφη με φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη.
Εξάμηνο: 8o 2014-03-15 01:30:25 587
[Play] Κατάκτηση Λεξικού_partA  / Διάλεξη 4 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η τέταρτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του λεξιλογίου στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις φάσεις κατάκτησης του λεξιλογίου παρουσιάζοντας πειραματικές έρευνες. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση των πληροφοριών που χρησιμοποιούν τα βρέφη κατά την αναζήτηση λέξεων καθώς και στον ιδιαίτερο ρόλο της προσωδίας. Τέλος, θα συζητηθεί η διαδικασία έκρηξης του λεξιλογίου την οποία υφίστανται όλα τα βρέφη με φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη.
Εξάμηνο: 8o 2014-03-14 00:25:38 641
[Play] Κατάκτηση Φωνολογίας  / Διάλεξη 3 (Μανουηλίδου ΧριστίναΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Η τρίτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση της φωνολογίας στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά τόσο στην φωνητική αντίληψη του εμβρύου όσο και του νεογέννητου παιδιού. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση πειραμάτων που υποστηρίζουν την ικανότητα των βρεφών να διακρίνουν τόσο τη μητρική τους από μία ξένη γλώσσα όσο και τη διαφορά μεταξύ δύο διαφορετικών γλωσσών. Τέλος, θα συζητηθεί η φωνητική παραγωγή των βρεφών (φωνητικά όργανα, κλάμα, ψέλλισμα, φωνητικό παιχνίδι, βάβισμα, πρωτολέξεις).
Εξάμηνο: 8o 2014-03-13 01:27:28 631
[Play] Ιστορικό πλαίσιο: Μακεδονική «Αναγέννηση».  / Διάλεξη 7 (Κιαπίδου Ειρήνη-ΣοφίαΕπίκουρη Καθηγήτρια)

Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας

Φώτιος: Βίος και Έργο.
Εξάμηνο: 1o 2013-11-25 01:29:39 2191
Top