Νευρογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η πέμπτη διάλεξη στοχεύει στην παρουσίαση νευροαπεικονιστικών μεθόδων οι οποίες μας βοηθούν να διερευνήσουμε τη σχέση εγκεφάλου και γλώσσας. Πιο συγκεκριμένα, μελέτες έχουν δείξει πως υπάρχει συσχετισμός μεταξύ συμπεριφοράς και βλάβης στον εγκέφαλο. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε δύο νευροαπεικοπνιστικές μεθόδους, το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα (EEG) και το μαγνητοεγκεφαλογράφημα (MEG), συζητώντας τα μέχρι τώρα γλωσσικά ευρήματα. Τέλος, θα γίνει αναφορά στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε μεθόδου.Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ενότητα μελετά τους στίχους 798-834 με έμφαση στην ερμηνευτική προσέγγιση, ενώ παρουσιάζεται το περιεχόμενο των ευριπίδειων τραγωδιών Ἀνδρομάχη και Ἑκάβη.Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ενότητα μελετά τους στίχους 908-975 με έμφαση στην ερμηνευτική προσέγγιση, ενώ παρουσιάζεται το περιεχόμενο των ευριπίδειων τραγωδιών Ἡρακλῆς και Ἡλέκτρα.Βυζαντινή Ιστορία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η δέκατη τρίτη διάλεξη πραγματεύεται τα ιστορικά γεγονότα του δευτέρου μισού του 11ου αιώνα. Αναλυτικότερα, στο πρώτος μέρος του μαθήματος παρουσιάζεται το τέλος της Μακεδονικής Δυναστείας: Θεοδώρα Πορφυρογέννητος (1055-1056) - Μιχαήλ Ϛ’ Στρατιωτικός (1056-1057). Στο δεύτερο μέρος εξετάζεται η Δυναστεία των Δουκών και Κομνηνών (1057-1185): Ισαάκιος Α΄ Κομνηνός (1057-1059) – Κων/νος Ι΄ Δούκας (1059-1067) - Ρωμανός Δ΄ Διογένης (1067-1071) - Μιχαήλ Ζ΄ Παραπινάκης (1071-1078) – Νικηφόρος Γ΄ Βοτανειάτης (1078-1081).Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η τρίτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση της φωνολογίας στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά τόσο στην φωνητική αντίληψη του εμβρύου όσο και του νεογέννητου παιδιού. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση πειραμάτων που υποστηρίζουν την ικανότητα των βρεφών να διακρίνουν τόσο τη μητρική τους από μία ξένη γλώσσα όσο και τη διαφορά μεταξύ δύο διαφορετικών γλωσσών. Τέλος, θα συζητηθεί η φωνητική παραγωγή των βρεφών (φωνητικά όργανα, κλάμα, ψέλλισμα, φωνητικό παιχνίδι, βάβισμα, πρωτολέξεις).Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η όγδοη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με το ερώτημα του κατά πόσο άτομα με διαφορετικό γλωσσικό σύστημα σκέφτονται και με διαφορετικό τρόπο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στην υπόθεση των Sapir & Whorf σύμφωνα με την οποία η γλώσσα καθορίζει τον τρόπο σκέψης. Επιπλέον, θα δοθούν παραδείγματα τόσο ερευνών που ενισχύουν όσο και ερευνών που αποδυναμώνουν την παραπάνω υπόθεση.Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Εξετάζονται από την άποψη της γραμματικής και του συντακτικού οι στίχοι 576-626 της ΜήδειαςΑρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Εξετάζονται από την άποψη της γραμματικής και του συντακτικού οι στίχοι 520-575 της ΜήδειαςΑρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ενότητα μελετά τους στίχους 1081-1120 με έμφαση στην ερμηνευτική προσέγγιση, ενώ παρουσιάζεται το περιεχόμενο των ευριπίδειων τραγωδιών Ἰφιγένεια ἐν Ταύροις και Φοίνισσαι.Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ενότητα μελετά τους στίχους 1231-1419 με έμφαση στην ερμηνευτική προσέγγιση.Βυζαντινή Ιστορία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η 12η διάλεξη του μαθήματος επικεντρώνεται στο πρώτο μισό του 11ου αιώνα. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζεται η ζωή και η δράση σημαντικών προσώπων της εποχής: Βασίλειος Β’ Βουλγαροκτόνος (976-1025) – Κων/νος Η’ (1025-1028) - Ρωμανὸς Γ’ Αργυρός (1028-1034) - Μιχαὴλ Δ’ Παφλαγών (1034-1041) - Μιχαήλ Ε’ Καλαφάτης (1041-1042) - Ζωή Πορφυρογέννητος (1042) – Κων/νος Θ’ Μονομάχος (1042-1055).Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ενότητα μελετά τους στίχους 835-907 με έμφαση στην ερμηνευτική προσέγγιση, ενώ παρουσιάζεται το περιεχόμενο των ευριπίδειων τραγωδιών Ἱκέτιδες και Ἴων.Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η πέμπτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του λεξιλογίου και συγκεκριμένα των ρημάτων στον παιδικό λόγο . Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις δυσκολίες που εμφανίζει η κατάκτηση των ρημάτων. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση πειραμάτων που καταδεικνύουν την αντιστοιχία που υπάρχει ανάμεσα στη σύνταξη και στη σημασία των ρημάτων. Τέλος, θα συζητηθεί η κατάκτηση τωνσημασιολογικών και των συντακτικών ρόλων.Γλωσσική Κατάκτηση, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η τέταρτη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με την κατάκτηση του λεξιλογίου στον παιδικό λόγο. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις φάσεις κατάκτησης του λεξιλογίου παρουσιάζοντας πειραματικές έρευνες. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση των πληροφοριών που χρησιμοποιούν τα βρέφη κατά την αναζήτηση λέξεων καθώς και στον ιδιαίτερο ρόλο της προσωδίας. Τέλος, θα συζητηθεί η διαδικασία έκρηξης του λεξιλογίου την οποία υφίστανται όλα τα βρέφη με φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη.Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ένατη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με τις βιολογικές καταβολές της γλώσσας. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις εγκεφαλικές δομές (βασικά μέρη του εγκεφάλου) και στις εγκεφαλικές λειτουργίες. Επιπλέον, θα παρουσιαστούν δύο σημαντικές για τη γλώσσα περιοχές του αριστερού ημισφαιρίου (Broca & Wernicke) και θα συζητηθεί ο ρόλος τους κατά τη γλωσσική επεξεργασία.Ψυχογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η έβδομη διάλεξη έχει ως στόχο την επαφή των φοιτητών με ζητήματα επεξεργασίας της γλώσσας από δίγλωσσους ομιλητές. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στα είδη των δίγλωσσων ομιλητών και στο νοητικό λεξικό κάθε είδους. Επιπλέον, θα ασχοληθούμε με τον τρόπο που οι δίγλωσσοι ομιλητές αναπαριστούν τη γνώση τους για τις λέξεις, παρουσιάζοντας πειραματικά δεδομένα ψυχογλωσσολογικών ερευνών. Τέλος, θα εστιάσουμε σε έρευνες σχετικά με τον τρόπο αναπαράστασης των γλωσσικών λειτουργιών στο δίγλωσσο εγκέφαλο.Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ενότητα μελετά τους στίχους 976-1080 με έμφαση στην ερμηνευτική προσέγγιση, ενώ παρουσιάζεται το περιεχόμενο των ευριπίδειων τραγωδιών Τρωάδες και Ἑλένη.Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ενότητα παρουσιάζει το περιεχόμενο των ευριπίδειων τραγωδιών Ὀρέστης και Ἰφιγένεια ἐν Αὐλίδι.Νευρογλωσσολογία, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η έκτη διάλεξη έχει ως αντικείμενο την παρουσίαση των αιμοδυναμικών τεχνικών νευροαπεικόνισης PET (Τομογραφία εκπομπής ποζιτρονίων) και fMRI (Μαγνητική απεικόνιση). Πιο συγκεκριμένα, θα γίνει αναφορά στον τρόπο χρήσης αυτών των μεθόδων (πώς λειτουργούν, τί μετράμε) και στους λόγους για τους οποίους είναι σημαντική η χρήση νευροαπεικονιστικών τεχνικών στη γλωσσολογία. Επιπλέον, θα παρουσιαστεί το TMS (Transcranial Magnetic Stimulation) το οποίο δείχνει τη συμβολή μίας αποκλειστικά εγκεφαλικής περιοχής σε κάποια νοητική διεργασία. Τέλος, θα συζητηθούν τα μέχρι τώρα γλωσσολογικά ευρήματατα μέσω της χρήσης αυτών των τεχνικών συνοψίζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.Πρόσληψη του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Διδασκαλία και παρουσίαση του άρθρου του C. Martindale “Redeeming the Text: The Validity of Comparisons of Classical and Postclassical Literature” (1991) από την Ευσταθία - Μαρία Αθανασοπούλου, υποψήφια διδάκτορα του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, BA in Classics (U of Patras, 2010), MA in Classics (U of Patras, 2010-2012), MA in the Reception of the Classical World (U of UCL, 2012-2013/2014).