Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι διάφοροι ορισμοί που έχουν δοθεί στο περιεχόμενο της έννοιας ‘μύθος’, η καταγωγή και η λειτουργία του στο πλαίσιο μιας ορισμένης κοινωνίας, η διαφοροποίησή του από άλλα συγγενικά είδη ( θρύλος, παραμύθι ) καθώς και η διάκρισή του από την ιστοριογραφία.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Παρουσίαση της τελετουργικής προσέγγισης των αρχαιοελληνικών μύθων («Σχολή του Κέμπριτζ»).Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Μελετάται η μετεξέλιξη της Σχολής του Κέμπριτζ σε λειτουργική σχολή.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Περιγραφή και ερμηνεία του περιεχομένου της θυσίας και της σημασίας της για τους θεούς και τους ανθρώπους στην αρχαία ελληνική κοινωνία. Έμφαση στις τελετουργίες του αίματος και της πυράς.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Παρουσιάζεται η θεσμοθέτηση της βίας εντός της επίσημης ιδεολογίας της αρχαίας ελληνικής κοινωνίας και αναλύεται πώς ο τελετουργικά επαναλαμβανόμενος φόνος (θυσία) κρατά την βία έξω από τα όρια της κοινωνίας. Αναφορά στην θυσιαστική κρίση (R. Girard).Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Μελετάται η τελετουργία του φαρμακού και παρουσιάζονται τα βασικά σημεία του μύθου του Οιδίποδα του Σοφοκλή.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Παρουσιάζεται η φροϋδική ερμηνεία για την προσέγγιση των αρχαιοελληνικών μύθων και η εφαρμογή των φροϋδικών απόψεων στην διαμόρφωση του ψυχικού κόσμου του ανθρώπου στη γένεση και διαμόρφωση των μύθων. Αναγιγνώσκονται ψυχικές λειτουργίες, όπως αυτές της απώθησης, μετάθεσης, προβολής και το φαινόμενο του οιδιπόδειου συμπλέγματος.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι έννοιες της συμβιωτικής σύγχυσης, της φάσης του αποχωρισμού και του φόβου του ευνουχισμού και η εφαρμογή τους σε χαρακτηριστικά παραδείγματα μύθων από την ησιόδεια Θεογονία.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Ολοκληρώνεται η παρουσίαση της φροϋδικής ερμηνείας με την αναφορά στον τρόπο αντίδρασης των υιών στην απειλή της μητέρας. Η θεωρία εφαρμόζεται στα μυθολογικά παραδείγματα του Ορέστη, του Ηφαίστου, του Δία, του Διονύσου και του Ηρακλή.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Εξετάζονται οι βασικές αρχές της δομικής ανάλυσης των αρχαίων ελληνικών μύθων και παρουσιάζονται οι διαφορετικές ερμηνείες του μύθου του Οιδίποδα κατά τον 20ο αιώνα, όπως διατυπώθηκαν από τους Freud, Vernant, Lévi- Strauss, Dodds και Lacan.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Παρουσιάζεται η ερμηνευτική προσέγγιση του μύθου των γενών (Ἔργα καὶ Ἡμέραι, στ. 106-201) από τον J.-P. Vernant με την βοήθεια σχηματικής απεικόνισης.Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Η ενότητα μελετά την καταγωγή του Διονύσου και το περιεχόμενο της λατρείας του. Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδεται στην γιορτή των Ανθεστηρίων και στην σημασία καθεμιάς από τις τρεις ημέρες που την αποτελούν (Πιθοίγια, Χόες, Χύτροι).Μύθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Ανακεφαλαιωτική ενότητα.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Με την εισαγωγική διάλεξη (πρώτο μέρος) επιδιώκεται η εξοικείωση των φοιτητών με την εικόνα του Πλάτωνος στις εικαστικές τέχνες.Αρχαία Ελληνική Ηθική και Πολιτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας
Πρόκειται για εισαγωγική ενότητα, όπου οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τις έννοιες της ηθικής και πολιτικής φιλοσοφίας στην Αρχαία Ελλάδα. Παραδείγματα από τον Όμηρο.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Με την εισαγωγική διάλεξη (δεύτερο μέρος) αναδεικνύεται η προσέγγιση των πλατωνικών διαλόγων ως κειμένων μυθοπλασίας και εξετάζεται η χρονολόγηση, η ταξινόμηση και γνησιότητά τους. Παράλληλα γίνεται εισαγωγή στον Χαρμίδη, στην οποία παρουσιάζονται τα πρόσωπα, η πλοκή, ο τόπος, ο χρόνος και η πολυπρισματική ερμηνευτική του διαλόγου.Αρχαία Ελληνική Ηθική και Πολιτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας
Γίνεται αναφορά στα χαρακτηριστικά της Ηθικής Φιλοσοφίας, της Πολιτικής Φιλοσοφίας. Σύνδεση της ηθικής και πολιτικής φιλοσοφίας με την φιλοσοφία της εκπαίδευσης.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στην τρίτη διάλεξη οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με το αρχαίο κείμενο του πλατωνικού διαλόγου Χαρμίδης. Πιο συγκεκριμένα, αναλύεται ο πρόλογος (153a-154c), ο οποίος προσεγγίζεται μεταφραστικά, ερμηνευτικά, υφολογικά.Αρχαία Ελληνική Ηθική και Πολιτική Φιλοσοφία, Τμήμα Τμήμα Φιλοσοφίας
Η μείζων αξία της ανθρώπινης ιδιαιτερότητας: Σωκράτης.Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών, Τμήμα Τμήμα Φιλολογίας
Στην τέταρτη διάλεξη εξετάζεται η συνέχεια του προλόγου (154d-156d6). Πιο συγκεκριμένα, θα αναλυθεί ο διάλογος ανάμεσα στον Σωκράτη, τον Κριτία και τον Χαιρεφώντα. Κεντρικό σημείο του διαλόγου είναι το θεατρικό αυτοσχέδιο του Κριτία με τίτλο: «Ο Σωκράτης γιατρός».